Skrivuppdatering

29.09.2015 17:05

Hallåj!

Här kommer en liten uppdatering om mitt skrivande!

I skrivande stund har jag skrivit 260 sidor på min bok Eldranath, första delen i min serie Legender från Azurea, och jag räknar med att ha skrivit ungefär 2/3 av boken.
Jag skriver ett par sidor om dagen - många fler på en bra dag, ett par färre på en mindre bra dag - och hoppas och tror att jag ska hinna skriva klart den någon gång under 2015.

Men arbetet med en bok är inte klart bara för att man har skrivit klart boken. Åh nej. Det är den lätta biten.
Sedan börjar de jobbiga bitarna med korrekturläsning och att skära i texten.
Samt, så småningom, det nervpirrande jobbet med att skicka in manuset till förlagen och sedan vänta på svar från dem.
Att få svar från ett förlag, beroende på storlek och hur många manus de får in vid just den perioden, kan ta allt emellan en vecka till ett halvår. Jag har varit med om båda delarna.
Det värsta för mig är att gå och vänta på svar, att inte veta. Att få ett nej direkt, helst samma dag, hade varit betydligt bättre än att behöva gå och vänta i flera månader först.

I nuläget planerar jag att skicka in Eldranath till förlagen när manuset väl är färdigt och i tillräckligt bra skick, men till skillnad från de tidigare gångerna jag skickat in mina manus så tänker jag inte släppa den här boken om alla förlagen säger nej, utan den här gången överväger jag att publicera boken på egen hand, antingen via eget förlag eller via någon självpubliceringstjänst.

Jag tycker om Eldranath alldeles för mycket för att inte dela med mig av den, och jag är övertygad om att någon där ute kommer att tycka om den lika mycket som jag gör! :)
Min stora dröm är trots allt att få publicera en bok, oavsett om det blir via något väletablerat förlag eller för egen maskin, och jag drömmer ofta om känslan att få hålla en bok i handen som jag har skrivit. Förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan den drömmen slår in!

Jag håller i alla fall tummarna för det, och jag hoppas att du kommer att vara där och dela det ögonblicket med mig!

Med förväntansfulla hälsningar,
Fredrik

29/9/15