Son of the black sword @ Larry Correia

22.11.2015 20:56

After the War of the Gods, the demons were cast out and fell to the world. Mankind was nearly eradicated by the seemingly unstoppable beasts, until the gods sent the great hero, Ramrowan, to save them. He united the tribes, gave them magic, and drove the demons into the sea. Yet as centuries passed, Gods and demons became myth and legend, and the people no longer believed. The Age of Law began.

Ashok Vadal has been chosen by a powerful ancient weapon to be its bearer. He is a Protector, the elite militant order of roving law enforcers. No one is more merciless in rooting out those who secretly practice the old ways. Everything is black or white, good or evil, until he discovers his entire life is a fraud. Ashok isn’t who he thinks he is, and when he finds himself on the wrong side of the law, the consequences lead to rebellion, war—and destruction.

 

Larry Correia är mest känd för sina Monster Hunter International och Grimnoir Chronicles, och med Son of the black sword (första delen i Saga of the forgotten warrior-serien) så inleder han här en ny, episk fantasyserie innehållande alltifrån profetior, gudar, demoner och av ödet utsedda hjältar. Känns som en rätt klassisk fantasybok, men jag ser väldigt mycket fram emot att plöja mig igenom den!

--

Son of the Black Sword var en riktigt bra blandning av både gammal och ny fantasy.
Ny som i grimdark, en väldigt "grå" värld där människor kan vara både vän och fiende,

och gammal som i att den är full av profetior, utvalda hjältar, profeter och en "stor" fiende, i detta fallet demoner som dväljs i haven.
Jag gillade verkligen världen som Correia har skapat, både världsbygget men även alla olika ordnar, länder och scenerier som man får utforska tillsammans med karaktärerna. Och KARTAN! Kartan är riktigt jäkla fin! Jag tycker att boken är värd att äga bara för kartans skull. (Ja, jag är en kartnörd, varför frågar du?)

Andra halvan av boken var helt fantastiskt bra medan första var en aning seg på vissa ställen.

Men boken slutade på ett sådant sätt som verkligen gav mersmak! Förhoppningsvis dyker del 2 upp snart.
Detta var första boken jag har läst av Larry Correia, men det kommer sannerligen inte att bli min sista!